بررسی اختیارات قاضی‌القضات برای تجدیدنظر در احکام قضایی

بررسی اختیارات قاضی‌القضات برای تجدیدنظر در احکام قضایی

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: اختیارات رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی مجدد به پرونده‌های قضایی در نشست امروز کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی شد.

سیدحمیدرضا طباطبایی‌نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در تشریح دستور کار نشست امروز ( یکشنبه 17 دی) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: در نشست امروز کمیسیون موادی از لایحه آیین دادرسی کیفری اعاده شده از شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی، با یاد‌آوری حضور رازینی معاون حقوقی قوه قضائیه در نشست امروز کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، افزود: علت حضور معاون حقوقی قوه قضائیه بررسی یکی از مواد لایحه آیین دادرسی کیفری، درباره تفویض اختیاراتی به رئیس قوه قضائیه  برای رسیدگی مجدد پرونده‌های قضایی بوده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر پیشنهاداتی از سوی قوه قضائیه درباره این ماده به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارائه شد که نمایندگان آن را مورد بررسی و نقد قرار داده اما به جمع‌بندی نرسیدند، در این زمینه مقرر شد این موضوع در کمیته حقوقی کمیسیون بررسی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اعلام اینکه یکی دیگر از مواد لایحه آیین دادرسی کیفری مربوط به آیین دادرسی نیروهای مسلح و جرایم رایانه‌ای بوده است، افزود: این دو ماده که از سوی نمایندگان به لایحه اضافه شده بود متأسفانه از سوی شورای نگهبان ایراد گرفته شد، از این‌رو مقرر شد که طرحی برای تصویب این دو موضوع تدوین شود.

نایب رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس ماده 18 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، هرگاه رئیس قوه قضائیه حکمی را خلاف بیّن شرع تشخیص دهد، اجرای حکم را متوقف کرده و دستور به رسیدگی مجدد به آن می دهد اما شورای نگهبان معتقد است این دستور به منزله نقض حکم صادره نیست./