انتشار «محشای قانون اساسی ایران» بر اساس آخرین مصوبات مجلس

انتشار «محشای قانون اساسی ایران» بر اساس آخرین مصوبات مجلس

انتشار «محشای قانون اساسی ایران» بر اساس آخرین مصوبات مجلس

12 آبان 1392 ساعت 12:47
«محشای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» با تدوین حسام نقیبی‌مفرد منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، قانون اساسی به عنوان بنیان و اساس نظام سیاسی یک کشور شامل مجموعه‌ای از اصول و موازینی است که ضمن پرداختن به انتقال و اجرای قدرت میان فرمانروایان و فرمانبران، درصدد ایجاد موازنه میان حدود آزادی اساسی و بنیادین افراد یک جامعه و اعمال قدرت از سوی نظام حاکم بر آن اجتماع است. 

تاریخچه قانون اساسی در ایران را باید از دوران مشروطه به بعد بررسی کرد؛ زیرا پیش از آن در سراسر کشور تنها یک قانون وجود داشت و آن اراده پادشاه بود اما با شکل‌گیری نهضت مشروطه در ایران، سرانجام هشتم دیماه سال 1285 شمسی پادشاه تسلیم خواست مشروطه‌خواهان شد و نخستین قانون اساسی ایران در پنج فصل و 51 ماده به امضای مظفرالدین شاه قاجار رسید و کمتر از یک سال بعد متممی در 10 فصل و 110 اصل برای برطرف‌کردن کاستی‌های آن به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

چنان‌که در بخشی از این اثر آمده است، کتاب «محشای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» با انگیزه ارایه منبعی معتبر برای استادان، دانشجویان و پژوهشگران رشته‌هایی که با قانون اساسی سر و کار دارند، تدوین شد تا آن‌ها در کنار متن اصلی قانون، به تفاسیر جدید از قانون، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و نحوه اجرای اصول قانون اساسی دسترسی آسانی داشته باشند.

از زمان تصویب قانون اساسی یعنی سال 1358 تاکنون، بیش از 100 تفسیر از اصول این قانون از سوی شورای نگهبان ارایه شده که به درک صحیح و برطرف‌کردن ابهامات آن کمک شایانی کرده‌است. 

این نوشتار می‌کوشد ضمن بررسی هر اصل با صورت مشروح مذاکرات مجلس به تطابق آن با قانون اساسی بپردازد تا از هرگونه خطا پرهیز شود. 
 
مولف در کنار تبیین هر اصل به قوانین، تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط نیز ارجاع داده تا پژوهشگران در صورت لزوم به آنها نیز توجه داشته باشند.

در پایان کتاب و به عنوان ضمیمه، آیین‌نامه داخلی مجلس شوراى اسلامى (با اصلاحات سال 91)، آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام (با اصلاحات سال 91)، آیین‌نامه داخلی هیات دولت و سیاست‌های کلی نظام که به دفعات در ذیل اصول قانون به آن‌ها ارجاع داده شده‌است، با آخرین اصلاحات و الحاقات جای دارد.

نخستین چاپ کتاب «محشای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» را انتشارات خرسندی با شمارگان هزار نسخه در 360 صفحه رقعی، به قیمت 20 هزار تومان منتشر کرده‌است.

برگرفته از سایت خبرگزاری کتاب ایران