انتقال زندان ها به خارج از شهر، باعث آرامش روانی در جامعه می شود

انتقال زندان ها به خارج از شهر، باعث آرامش روانی در جامعه می شود

انتقال زندان ها به خارج از شهر، باعث آرامش روانی در جامعه می شود
جلیلیان با استقبال از انتقال هفت زندان بزرگ کشور مطرح کرد

 

 
 


    
    عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: با توجه به شرایط نامعلوم اقتصاد کشور، ممکن است بودجه مورد نیاز انتقال زندان ها به خارج از شهر، از طریق شرکت های سودده تامین نشود: بنابراین دولت باید از منابع مشخص و واقعی این بودجه را تامین کند و به فکر منابع تخیلی و رویایی نباشد.
    علی جلیلیان در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با مثبت دانستن اثرات انتقال هفت زندان بزرگ کشور به خارج از شهر یادآور شد: انتقال زندان ها به خارج از شهر امری مثبت و قابل دفاع است زیرا تکرار روزانه چهره زندان ها از نظر روانی، برای مردم جامعه خصوصا نوجوانان، اثرات منفی و نامطلوبی به همراه دارد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقال زندان ها به خارج از شهر می تواند امنیت بیشتر زندان ها را تامین کند، ادامه داد: خروج زندان ها از محیط شلوغ شهر، علاوه بر کاهش بار ترافیکی و اقتصادی به دلیل تردد متمادی زندانی از زندان به دادسرا جهت تکمیل پرونده و صدور حکم، می تواند موجب تقویت امنیت زندان ها شود.
    عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم یادآور شد: ناظران و نگهبانان زندان برای حفظ امنیت این مکان باید بر محیط اطراف زندان احاطه داشته باشند تا امنیت آن برقرار باشد بنابراین حضور زندان ها داخل شهرهای شلوغ و پر تردد خالی از اشکال نیست.
    جلیلیان با اشاره به اظهارات وزیر دادگستری مبنی بر نیاز به بودجه 500 میلیارد تومانی برای نقل و انتقالات زندان ها یادآور شد: با توجه به اینکه بررسی این طرح در دستور کار امور زندان ها قرار گرفته است ولی منبعی که برای تامین بودجه مورد نیاز پیمانکاران دولتی اعلام شده، برداشت از سهام شرکت های سودده طبق قانون اصل 44 قانون اساسی است که بعید به نظر می رسد اجرایی شود.
    این نماینده مجلس نهم بیان کرد: تامین بودجه طرح مذکور، از منبع شرکت های سودده، در حد یک شعار غیرعملی است بنابراین اگر دولت خواهان اجرای طرح انتقال زندان های بزرگ به خارج از شهرهاست، باید بودجه مورد نیاز آن را از منبعی روشن و شفاف تامین کند.
    نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت، افزود: دولت باید در زمان مشخص با قراردادی الزام آور از اجرایی شدن این طرح حمایت کند و آن را تنها در حد یک حرف و شعار رها نکند. عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با تاکید بر اینکه پرداخت حق الزحمه پیمانکاران برای انتقال زندان ها از شرکت های سودده (طبق اصل 44 قانون اساسی) عملی نیست، یادآور شد: با توجه به شرایط نامعلوم اقتصادی کشور، ممکن است بودجه مورد نیاز تامین نشود: بنابراین در صورتی که دولت قصد دارد مشکل را به طور جدی حل کند باید از منابع مشخص و واقعی این بودجه را تامین کند و به فکر منابع تخیلی و رویایی نباشد تا هرچه سریع تر این طرح به بهره برداری برسد.
    غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان ها با بیان اینکه انتقال هفت زندان بزرگ کشور به خارج از شهر نیازمند 500 میلیارد تومان بودجه است، گفت: مطالعات در مورد انتقال این هفت زندان و ساز و کارهای آن انجام شده و قرار است بودجه آن از واگذاری سهام شرکت های قابل واگذاری تامین شود. به این طریق پیمانکاران دستگاه های دولتی به جای دریافت پول، مطالبات خود را در قالب سهام شرکت های سودده بر اساس اصل 44 قانون اساسی دریافت می کنند و هزینه این تبادل سهام صرف ساخت این پروژه ها می شود.
    وی درباره برنامه شهرداری تهران برای تبدیل زندان اوین به پارک و بوستان عمومی گفت: به اعتقاد من هنوز وقت اعلام چنین طرحی نشده زیرا این طرح در مرحله گفت وگو است. به نظر من باید همیشه کارهای انجام شده را اعلام کرد نه اینکه تفکرات و ایده ها را اعلام کنیم. البته جلساتی در این مورد برگزار شده است، هر وقت قرارداد و توافقنامه هایی انجام شد آن زمان می توانیم بگوییم که اوین تبدیل به پارک می شود.
    
    
 روزنامه اعتماد، شماره 2428 به تاریخ 6/4/91، صفحه 8 (حقوق)