مباحث حقوقی «تحریرالوسیله» امام خمینی(ره) گردآوری شد

مباحث حقوقی «تحریرالوسیله» امام خمینی(ره) گردآوری شد

مباحث حقوقی «تحریرالوسیله» امام خمینی(ره) گردآوری شد

 

2 دی 1390 ساعت 13:33
«مباحث حقوقی تحریرالوسیله امام خمینی(ره)» عنوان یکی از جدیدترین کتاب‌های آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌بجنوردی است. به گفته این نویسنده، امام خمینی(ره) نظرات نوینی در فقه مطرح کردند که به تحولی بزرگ در فقه شیعی انجامید.-
آیت‌الله موسوی‌یجنوردی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: این اثر، تمامی مباحث حقوقی کتاب دو جلدی «تحریر الوسیله» امام خمینی(ره) را شامل می‌شود. این کتاب دو جلدی در واقع، یک دوره فقه اسلامی است.

وی افزود: کتاب‌های فقهی شامل مباحثی در باب عبادات، معاملات و سیاسات‌اند. مباحث معاملات و سیاسات که نیمی از فقه اسلامی را تشکیل می‌دهند، جزو مسایل حقوقی‌ قلمداد می‌شوند. امام خمینی(ره) در کتاب «تحریر الوسیله» تمامی این مباحث را بررسی کرده است.

موسوی‌بجنوردی درباره فایده گردآوری مباحث حقوقی این اثر در یک کتاب گفت: دانشگاه‌های ما در رشته‌هایی که به اقسام حقوق می‌پردازند و همچنین رشته‌های الهیات، فقه و حقوق و اقتصاد از مباحث حقوقی فقه بهره می‌گیرند.

وی افزود: امام خمینی(ره) نظرات نوینی در فقه طرح کردند که به تحولی بزرگ در جهان فقه شیعی انجامید. به همین دلیل، مباحث حقوقی ایشان را با اشاره به منابع و مدارک آن در کتابی جداگانه طرح کردم و شرحی مختصر به آن افزودم که می‌تواند مورد استفاده حوزویان و دانشگاهیان قرار گیرد.

موسوی‌بجنوردی به اعمال نظرات نوین امام خمینی(ره) در تصویب قوانین جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مدتی عضو شورای عالی قضایی جمهوری اسلامی ایران و شاهد بودم که بسیاری از قوانین تصویب‌شده، ملهم از نظرات امام خمینی(ره)اند. ایشان در حوزه‌های مختلفی نوآوری داشتند.

کتاب‌های «حقوق خانواده» جلد دیگری از «حقوق مدنی و کیفری» و همچنین «استصحاب در علم اصول» از دیگر کتاب‌های آیت‌الله بجنوردی‌اند که در سال جاری از سوی انتشارات مجد منتشر شده‌اند.