مباحث دشوار آیین دادرسی مدنی» در یک کتاب تشریح شدند

مباحث دشوار آیین دادرسی مدنی» در یک کتاب تشریح شدند

نویسنده کتاب «مباحث دشوار آیین دادرسی مدنی»:

  قوانین اقتباسی ایران در عمل با اشکال مواجه می‌شوند

 

9 بهمن 1390 ساعت 12:00
«مباحث دشوار آیین دادرسی مدنی» در یک کتاب تشریح شدند. نویسنده این اثر معتقد است در برخی از موارد، آن دسته از قوانین ایران که برگرفته از منابع غیرایرانی‌اند، در عمل با اشکال مواجه می‌شوند.-
دکتر نصرالله قهرمانی، نویسنده این اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: به دلیل سابقه تدریس آیین دادرسی در دانشگاه و همچنین فعالیت در حوزه وکالت، به این موضوع واقفم که در حوزه آیین دادسی، مسایلی وجود دارند که به صورت مبهم و مجمل بیان شده‌اند و به همین دلیل در مرحله اجرا به مشکل برمی‌خورند.

وی افزود: برای تدریس آیین دادرسی در مقطع کارشناسی ارشد، جزوه‌ای را تهیه کرده بودم که به مباحث دشوار آیین‌ دادرسی اختصاص داشت، در حالی که این مباحث در برخی موارد حتی برای قضات و وکلا نیز دشوار است. به همین دلیل، تصمیم گرفتم با سامان دادن این جزوه، آن را در قالب کتاب منتشر کنم.

قهرمانی درباره دلیل ابهام برخی از مسایل آیین دادرسی کشور گفت: این قانون برگرفته از منابع حقوقی خارجی است و برخلاف حقوق مدنی ما، منابع بومی فقهی و محکمی برای آن وجود ندارند. اقتباس از یک قانون، از طریق ترجمه منابع صورت می‌گیرد. بنابراین، بدیهی است که برخی از مسایل این قانون در عمل با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا این قوانین بر اساس تجربه عملی به دست نیامده‌اند تا جایی که دانسته‌ها و تجربیاتم اجازه می‌داد، به اشکالات عملی آیین دادرسی پرداختم.

وی این مشکل را برای قوانین اقتباسی کشورمان نیز صادق دانست و گفت: حقوق تجارت ایران نیز برگرفته از منابع خارجی است و با مشکلات زیادی در حوزه اجرا روبه‌روست. تاکنون پژوهش‌های اندکی درباره این قانون در کشورمان انجام شده‌اند.

قهرمانی در ادامه از تصمیمش برای تفسیر شرایط عمومی پیمان در یک کتاب خبر داد و گفت: شرایط این پیمان، در پیمان‌های دولتی کاربرد دارد.

چاپ نخست جلد دوم کتاب «مباحث دشوار آیین دادرسی مدنی» 1500 نسخه، 264 صفحه و به بهای 68000 ریال از سوی انتشارات خرسندی منتشر شد.
نقل از خبرگزاری کتاب ایران