توزیع کتاب حقوق کودکان در منطقه 11 شهرداری تهران

توزیع کتاب حقوق کودکان در منطقه 11 شهرداری تهران

مدیر مرکز رفاه و خدمات شهرداری این منطقه خبر داد

  توزیع کتاب حقوق کودکان در منطقه 11 شهرداری تهران

16 بهمن 1391 ساعت 15:56
نشست «سازمان‌های مردم‌نهاد منطقه 11 شهرداری تهران» دوشنبه (16 بهمن‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. اکبر مختاری، مدیر مرکز رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری منطقه 11 گفت: کتابچه «حقوق کودکان» که براساس قوانین بین‌المللی نوشته شده است، به‌زودی از سوی این مرکز در محله‌های این منطقه توزیع می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، منطقه 11 با داشتن 17 محله، چهار ناحیه و 11 سرای محله در قلب تهران قرار دارد و فعالیت‌های بسیاری در حوزه کتاب و کتابخوانی برای هر محله برگزار می‌کند. دو خانه از خانه‌های این منطقه با نام‌های «خانه رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی» و «خانه کارآفرینی» نیز نقش مهمی در برپایی مراسم و مشارکت‌های عمومی دارند. 

اکبر مختاری با اشاره به تشکیل خانه‌ها در سرای محله اظهار کرد: این برنامه‌ها در راستای شناسایی، توسعه و هم‌افزایی سمن‌های (سازمان‌های مردم‌نهاد) منطقه 11 برگزار شده است. شهرداری‌ها با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه تمایل دارند تا فعالیت‌ها به نهادهای مردمی واگذار شود اما این تقاضا را داریم که تشکل‌های مردمی را به دید پیمانکار نگاه نکنند و به این گروه‌های توانمندساز جامعه فرصت بدهند تا به کارآفرینی و سلامت جامعه خدمت کنند.

مدیر مرکز رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری منطقه 11 توضیح داد: تجمیع گروه‌های مردمی و تبدیل آن‌ها به گروه‌های هدف، همچنین تشکیل هسته‌های تخصصی از دیگر برنامه‌هایی است که این مرکز در دست اقدام دارد.

مختاری افزود: این سمن‌ها تاکنون اقدام‌های مفیدی در راستای کارآفرینی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش اعتیاد، ساماندهی کودکان کار و دیگر برنامه‌های اجتماعی انجام داده‌اند. در واقع سمن‌ها حلقه ارتباط بین مدیریت شهر و مردم به‌شمار می‌روند و بهتر است مسوولان زمینه را برای ادامه فعالیت موثر آن‌ها آماده کنند.

مدیر مرکز رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری منطقه 11  درباره برنامه‌های این مرکز به «ایبنا» گفت: به‌زودی توزیع کتابچه «حقوق کودکان» در راستای آشنایی آن‌ها به حقوقشان آغاز می‌شود. این کتاب که با استفاده از قوانین بین‌المللی نوشته شده، با زبانی ساده این مساله را به آن‌ها آموزش می‌دهد.‌

مختاری ادامه داد: بیشتر برنامه‌هایی که در این محله‌ها انجام می‌شوند با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) و تشکیل کارگروه‌های مختلف است تا با تقسیم برنامه‌ها و مشارکت خواندن مردم، به اقشار آسیب‌پذیر کمک کنند. کتاب‌های کتابخانه‌ها معمولا اهدایی‌اند یا مدیر محله آن‌ها را تهیه می‌کند. پخش کتاب در محله‌های مختلف از برنامه‌هایی است که با مشارکت مردم انجام می‌شود. 

وی درباره کارکردهای دیگر این مرکز افزود: کارآفرینی از مهم‌ترین کارکردهای این سازمان‌های مردم‌نهاد به‌شمار می‌رود که در این راستا، سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به انتشار و عرضه کتاب‌ها و نشریه‌هایی در زمینه کارآفرینی دست‌زده است. از سوی دیگر انتشار کاتالوگ، بروشورها، همچنین راه‌اندازی، ‌تقویت و به‌روز رسانی کتابخانه‌های تخصصی و بانک‌های اطلاعاتی با موضوع‌های آسیب‌های اجتماعی و کارآفرینی نیز از برنامه‌های مهم این سازمان به‌شمار می‌رود.

مدیر این مرکز بیان کرد: برپایی نمایشگاه‌های کتاب به‌مناسبت‌های مختلف در محله‌ها نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز برای مردم هر محله به‌شمار می‌رود. 

مختاری درباره قوانینی که براساس آن نهادها اداره می‌شوند،‌ گفت: اصول و دستورالعمل‌هایی که سازمان‌های مردم‌نهاد براساس آن‌ها اداره می‌شوند از سوی سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به‌صورت کتاب در اختیار مسوولان قرار می‌گیرد تا در برنامه‌ها و نشست‌هایی که برگزار می‌کنند این اطلاعات را در اختیار مدیران محله‌ها قرار دهند.

در پایان نشست «سازمان‌های مردم‌نهاد منطقه 11 شهرداری تهران» به‌مناسبت سی‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سرودهای شاد برای حاضران در جلسه اجرا شد.

برگرفته از سایت خبرگزاری کتاب ایران