سردار احمدی‌مقدم در مراسم افتتاح پلیس سایبری در تهران

سردار احمدی‌مقدم در مراسم افتتاح پلیس سایبری در تهران

سردار احمدی‌مقدم در مراسم افتتاح پلیس سایبری در تهران/

شبکه‌های اجتماعی اینترنتی هزینه‌های بسیاری را به ایران تحمیل کرد


شبکه‌های اجتماعی اینترنتی سال گذشته هزینه‌های بسیاری را در کشور ما تحمیل کردند که به علت شایعه پراکنی و شناختن گروه‌های ضد حکومتی توسط یکدیگر بود.


ایلنا: در مراسم افتتاح پلیس سایبری ایران با نام پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه حوزه پلیس فتا حوزه دیجیتال است در بررسی امنیت فضای مجازی می‌پردازد گفت: پیشرفت پلیس در حوزه الکترونیک و سرعت توسعه علوم تبادل اطلاعات موجب شد مداخلات دارندگان قدرت افزایش یابد اگرچه خود آنها هم از مضرات آن مصون نماندند.
به گزارش خبرنگار ایلنا فرمانده انتظامی گفت: طبیعی است که در گذشته با ورود هر تکنولوژی با واژه تاخر فرهنگی روبه‌رو می‌شدیم اکنون باید به تاخر امنیتی نیز در کنار تاخر فرهنگی توجه کنیم زیرا ورود بی‌محابای تجهیزات الکترونیک و سایبری بسیار بسیار ما را آسیب‌پذیر کرده است و مردم نیز هرگز فکر نمی‌کنند که برای مثال ارسال یک ایمیل ساده به همسایه‌اشان می‌تواند تمام اطلاعات آنها را به خارج از کشور انتقال دهد.
او با اشاره به اینکه ابعاد خصوصی زندگی مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و مردم نیز خود علاقمند شده‌اند که اطلاعات و سوابق خود را در معرض دید همگان قرار دهند گفت: حوزه سایبر مانند سیلی است که موج آن دنیا را با خود می‌برد و نه می‌شود آن را به تاخیر انداخت نه می‌شود ایستاد و در کشور ما ولو با تاخیر گام‌های خوبی در این زمینه‌ برداشته شده است.
او با اشاره به اینکه به این حوزه از 2 زاویه می‌توان نگاه کرد گفت: قانون مبارزه با جرایم سایبری یک طرف آن است و مسلح شدن افراد به سیستم‌های امنیتی طرف دیگر آن.
او افزود: سرقت اینترنتی، سرقت اطلاعات موبایل امروزه ما با دست خود و به علت عدم آگاهی اطلاعات را در اختیار سودجویان قرار می‌دهیم.
او با اشاره به اینکه کاربران باید اطلاعات لازم را در زمینه بالا بردن ایمنی داشته باشند گفت: برای مثال در پرونده شهید علی محمدی همه طراحی‌ها در محور اینترنت بود و بسیاری دیگر از بمب‌گذاری‌ها و انفجارها در کشور از آغاز عملیات تا آموزش ساخت مواد و حتی مبادره پول از طریق اینترنت صورت گرفته است.
او با اشاره به اینکه حریم خصوصی امکان دست‌اندزی و دسترسی دیگران و نامحرمان را به اطلاعات ما باز می‌کند، گفت: نه اینکه فقط سرقت کنند بلکه آنچه را که سرقت کرده‌اند افشا می‌کنند و از آن برای سرقت، خیانت، شورش و کارهای ضد اخلاقی استفاده می‌کنند.
او با اشاره به شبکه‌های اجتماعی گفت: ایجاد شبکه‌های اجتماعی اینترنتی برای کشورهایی مثل کشور ما بود گرچه برای خود آنها هم ضرر داشت مانند اتفاقی که در تونس افتاد.
او با اشاره به ضرر شبکه‌های اجتماعی برای کشورهای ما گفت: شبکه‌های اجتماعی اینترنتی سال گذشته هزینه‌های بسیاری را در کشور ما تحمیل کردند که به علت شایعه پراکنی و شناختن گروه‌های ضد حکومتی توسط یکدیگر بود.
او با اشاره به اینکه همین الان هم در راه‌اندازی پلیس سایبر تاخیر کرده‌ایم گفت: پلیس جرایم مجازی در واقع یکی از ابزارهای ما است تا مردم بتوانند برای خود امنیت ایجاد کنند.
او با اشاره به آثار ایجابی این حوزه گفت: کاهش ترافیک، کاهش تخلفات رانندگی، کنترل مجرمین و اینکه امروزه ممکن نیست کسی کاری انجام دهد که ردی از خود به جای نگذارد از اثرات مثبت ایجاد این پلیس تخصصی است.
او افزود: نیروی انتظامی در نوسازی سازمان خود و گذر از دوران سنت به دوران مدرن پیشگام بوده و می‌تواند الگوی خوبی برای سایر سازمان‌ها و به خصوص در حوزه دیجیتال باشد و نیروی انتظامی دارای امنیت مثال‌زدنی است.
او با تاکید بر اینکه مفهوم ایجاد این پلیس ایجاد محدودیت برای مردم نیست گفت: ما نمی‌خواهیم در حریم خصوصی مردم مداخله کنیم بلکه می‌خواهیم مداخله مجرمان را در حریم خصوص مردم محدود کنیم که گام اول آن پیش‌بینی جرایم جدید بر حوزه‌های جدید است.
او در پایان با اشاره به اینکه امروزه این وسایل جاسوسی مانند خودکارهای مجهز و عروسک‌ها به خانه‌های مردم راه پیدا کرده است گفت: باید شاهد قوانینی باشیم که بتوانیم با آن برخورد کنیم و از ورود این ابزارهای جدید جلوگیری کنیم همچنین باید آماده ابداع وسایل جدید هم باشیم.