بررسی «دیون ممتازه در نظام حقوقی ایران»

بررسی «دیون ممتازه در نظام حقوقی ایران»

بررسی «دیون ممتازه در نظام حقوقی ایران»

30 دی 1389 ساعت 10:00
«دیون ممتازه در نظام حقوقی ایران» در کتابی با همین عنوان به کوشش محمود دهقانی معرفی و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دیون ممتازه عبارت است از مطالبات بی‌وثیقه بستانکار که به حکم قانون در وصول طلب خود بر سایر بستانکاران حق تقدم داشته ‌باشد.

محور اصلی مباحث این اثر، پرداختن به دیون ممتاز در معنای مصطلح حقوقی و حل تعارض حقوق دائنین ممتاز است. در همین راستا، بخش نخست کتاب به کلیات اختصاص دارد که ضمن آن، ماهیت حقوقی دیون ممتاز و وجه افتراق این دیون با دیون عادی و با وثیقه تبیین می‌شود.

 اعتبار طلب‌کار این دیون، دیون ممتازی که طلبکار از اشخاص حقوقی است و دیون ممتاز مربوط به مالیات و بیمه تأمین اجتماعی، از دیگر مباحث کتاب‌اند. 

دیون ممتاز طلب‌کار از اشخاص حقیقی، دیون ممتاز نفقه و مهریه، دین ممتاز ناشی از اعمال ولایت و سرپرستی، دین ممتاز رابطه کار و دین ممتاز درمانی موضوعات فصل دوم‌اند. 

فصل دیگری از این کتاب نیز به بحث درباره دیون ممتازی اختصاص دارد که تحت هیچ یک از تقسیمات یاد شده قرار نمی‌گیرند؛ نظیر دین ممتاز دریایی، دین ممتاز شرکت یا اتحادیه تعاونی و دین ممتاز بانکی.

کتاب «دیون ممتازه در نظام حقوقی ایران» در شمارگان 1000 نسخه، 192 صفحه و بهای 30000 ریال از سوی انتشارات جاودانه منتشر شد.