قوانین مجازات کیفری مواد مخدر تا دو ماه آینده می‌‌آیند

قوانین مجازات کیفری مواد مخدر تا دو ماه آینده می‌‌آیند

17 بهمن 1389 ساعت 12:20

مدیر کل معاونت آموزشی قوه قضائیه از انتشار کتاب قوانین مجازات کیفری مواد مخدر تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: در این کتاب تمام تغییرات قاتونی، به همراه پیوست‌ها تبیین شده‌اند. این اثر تا دوماه آینده منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.
محمد درویش‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار داشت: کلیات این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و قرار شد موضوع مواد‌ روانگردان در قانون مجازات گنجانده شود. پس از  کارشناسی انجام شده، این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام کامل شد و از سوی مقام معظم رهبری به تصویب نهایی رسید و برای اجرا به دستگاه‌‌های ذی‌ربط توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد.

درویش‌زاده ادامه داد: به دلیل فاصله زمانی که میان تصویب قوانین تا اجرای آن وجود دارد، برای آشنایی قضات با قوانی جدید، کتاب ویژ‌نامه تغییرات و مقررات به چاپ رسید و موارد کلی آن به صورت ایمیل برای قضات فرستاده شد. این قوانین مصوب 9 مردادماه امسال است که موارد کلی آن برای قضات تشریح و ارسال شده است.

وی با بیان این که این کتاب به بررسی قوانین جدید و تغییرات آن می‌پردازد، افزود: بر اساس فوانین این کتاب، برخی از مجازات‌ها تشدید و از برخی دیگر کاسته شده‌اند.
مدیر کل معاونت آموزشی قوه قضائیه با اشاره به نمونه‌ای از تغییر این قوانین گفت: با اصلاح ماده 15 قانون جدید، معتادان مکلفند با مراجعه به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی یا سازمان‌‌های مردم ‌نهاد درمان و کاهش آسیب، اقدام به ترک اعتیاد کنند. معتادی که با مراجعه به این مراکز نسبت به درمان خود اقدام و گواهی درمان و کاهش آسیب دریافت کند، چنانچه تجاهر به اعتیاد نکند، از تعقیب کیفری معاف است، اما معتادانی که مبادرت به درمان یا ترک اعتیاد نکنند، مجرمند.

درویش‌زاده همچنین تصریح کرد: بر اساس اصلاحات تصویب شده، هر یک از اتباع ایرانی که با هر قصدی اقدام به نگهداری، حمل یا قاچاق هر مقدار مواد مخدر و روانگردان یا پیش‌ساز‌های آنها به داخل یا خارج از کشور کنند،‌ علاوه بر مجازات‌ قانونی عمل مجرمانه، برای مدت یک تا پنج سال و در صورت تکرار حداکثر تا 15 سال ممنوع ‌الخروج می‌شوند و گذرنامه آنها ابطال می‌شود و هر تبعه ایرانی که در خارج از کشور مرتکب جرایم موضوع قانون بشود، مشمول این ممنوعیت است.