اطلاعیه شماره 2 اینترپل درباره احمد وحیدی

اطلاعیه شماره 2 اینترپل درباره احمد وحیدی

اطلاعیه شماره 2 اینترپل درباره احمد وحیدی

 اینترپل نمی‌تواند خواستار دستگیری فرد موضوع اعلان قرمز شود

اینترپل به حق حاکمیت و استقلال هر یک از 187 کشور عضو و همچنین هرگونه تصمیمی درجهت دستگیر کردن یا دستگیر نکردن فردی که موضوع اعلام قرمز اینترپل باشد، احترام می‌گذارد

ایلنا: دبیرخانه سازمان پلیس بین‌الملل در اطلاعیه شماره 2 این سازمان، به منظور شفاف‌سازی موضوع اعلان قرمز در مورد وحیدی وزیر دفاع دولت دهم، مطالبی را منتشر و عنوان کرده است که اینترپل نمی‌تواند خواستار آن شود که کشور عضوی، فرد موضوع اعلان قرمز را دستگیر کند.

به گزارش ایلنا، در این اطلاعیه آمده است: هم ایران و هم آرژانتین دو عضو ارزشمند اینترپل هستند و نقش به‌سزایی را در منافع عمومی و تلاش‌های اینترپل برای مبارزه با تروریسم و دیگر جرایم مشدده بین‌المللی داشته‌اند. اولویت سازمان در زمان بروز اختلاف بین کشورهای عضو آن است که با رعایت بی‌طرفی و توجه به ارتقاء همکاری بین‌المللی توسط پلیس و ضابطین راه حلی را برای حل سریع مسئله پیدا کند.

در این بیانیه اضافه شده است: صدور اعلان قرمز یا هشدار بین‌المللی برای یک فرد تحت پیگرد به معنای صدور یک حکم جلب بین‌المللی نیست. اعلان قرمز یکی از روش‌هایی به حساب می‌آید که اینترپل با استفاده از آن به تمام 187 کشور عضو اعلام می‌کند که در مورد یک فرد خاص از سوی مقامات قضایی ملی به عنوان مثال در این پرونده مقامات آرژانتینی اعلان قرمز صادر شده است.

همچنین در بخش دیگری از آن آمده است: صدور یا عدم صدور اعلان قرمز برای هر فردی، نمی‌تواند دلیلی برای قوت و ضعف پرونده علیه فردی تلقی شود که موضوع تصمیم‌گیری مقامات قضایی است. اینترپل به حق حاکمیت و استقلال هر یک از 187 کشور عضو و همچنین هرگونه تصمیمی برای دستگیر کردن یا دستگیر نکردن فردی که موضوع اعلام قرمز اینترپل باشد ( اعلانی که بنا به درخواست یک کشور عضو صادر شده است) احترام می‌گذارد و اینترپل نمی‌تواند خواستار آن شود که کشور عضوی فرد موضوع اعلان قرمز را دستگیر کند.

ilna