بررسی مکتوب نظام حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل

بررسی مکتوب نظام حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل

بررسی مکتوب نظام حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل

4 آذر 1392 ساعت 9:00
اسماء سالاری در کتاب نظام حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل به اهمیت اقتصادی، سیاسی و استراتژیک جزیره در اسناد و معاهدات بین‌المللی می‌پردازد. این اثر به تازگی از سوی نشر خرسندی راهی بازار کتاب شده است.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر در سه بخش به تشریح مبانی تعریف خشکی‌های موجود در دریا، مناطق دریایی جزایر و تاثیر جزایر در تحدید حدود مناطق دریایی پرداخته است.

مخاطبان کتاب حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل با مضامینی مانند جزیره، بیرون ماندن از آب هنگام مد، برآمدگی‌های جزری، آبسنگ‌های مرجانی، جغرافیای آبسنگ، آب‌های داخلی، منطقه مجاور، جزایر، تعریف صخره، سکونت بشری، در رویه دولت‌ها، کارهای کفرانس تدوین حقوق بین‌‌الملل، معاهده فلات قاره، تحدید حدود فلات قاره بین انگلیس ـ فرانسه و اختلاف سرزمینی و تحدید حدود دریایی بین قطر ـ بحرین آشنا می‌شوند.

در بخشی از این اثر نوشته شده است: «به رغم توجه دولت‌ها به مساله جزایر و بروز اختلافات بین‌المللی فراوان در مورد این سازندکه شروع به قرن نوزدهم بازمی‌گردد، تلاش چشمگیری جهت تعیین عناصر تشکیل دهنده جزیره و در نتیجه تریفی دقیق از آن صورت نپذیرفت. موضوع اختلاف بین‌المللی در مورد جزایری که در قرن نوزدهم مطرح شدند به طور عده تعیین حاکمیت بر جیزیره و اثر آن بر حد آب‌های سرزمنی بود.»

کتاب حاضر به عنوان کتاب برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی شناخته شده است.

نخستین چاپ کتاب حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل با شمارگان 500 نسخه، در 152 صفحه، به بهای 80 هزار به تازگی از سوی انتشارات خرسندی راهی بازار کتاب شده است.
برگرفته از سایت خبرگزاری کتاب ایران