رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه حمایت خانواده

رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه حمایت خانواده

رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه حمایت خانواده
 

مجلس تصویب کرد  
                                       

مجلس تصویب کرد؛ رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه حمایت خانواده


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه حمایت خانواده را بررسی و تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه حمایت خانواده در جلسه علنی امروز بررسی شد.

بر این اساس طبق مصوبه مجلس، پرداخت نفقه زوجه که به تشخیص دادگاه مطابق شان و خصوصیات زوجه تعیین می‌شود و همچنین هزینه نگهداری اطفال و پرداخت تمامی دیون مقدم است، در مورد نفقه ایام گذشته زوجه مقررات ماده 1206 قانون مدنی به قوت خود باقی است.

پیش از این مجلس اینگونه تصویب کرده بود که پرداخت نفقه زوجه برای مدت یک سال آتی و نفقه و هزینه و نگهداری بر پرداخت تمام دیون مقدم است که با این اصلاحیه ایراد شورای نگهبان رفع شود.

یکی دیگر از موارد اصلاحی کمیسیون برای تامین نظر شورای نگهبان در لایحه حمایت خانواده، اینگونه است که فرزندان اناث در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور تا سن 20 سالگی و بعد از آن منحصرا در صورتی که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌گردند.

قبل از این اصلاحیه، مجلس قیدی در مورد فرزندان معلول و از کار افتاده به کار نبرده بود که با این مصوبه این افراد نیز شامل برخورداری کمک هزینه می‌شوند.

یکی دیگر از مصوبات مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان نیز بدین شرح است که هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، در صورت عدم حضور زوجه، صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد.

مصوبه مجلس در این رابطه مهلت یک هفته‌ای را برای زوجه برای حضور در دفترخانه تعیین کرده بود که بر این اساس برای رفع ایراد شورای نگهبان این مهلت حذف شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس همچنین برخی ایرادات عبارتی شورای نگهبان در مورد حمایت خانواده را نیز تصویب کردند و بر این اساس ایرادات شورای نگهبان رفع شد.